Cins Logo

ارتباط فرهنگها و تمدنها

این بخش از فعالیتهای مؤسسه مانند سایر ارکان، دو حوزه داخلی و بین المللی را پوشش می دهد. در بخش داخلی، برنامه ریزی به منظور برگزاری نشستهای فرهنگی و برپایی رخدادهای فرهنگی و در بخش بین المللی، تلاشهای گسترده جهت بازنمایی ظرفیت های فرهنگی ایران اسلامی در عرصه جهانی از اهم فعالیت های موسسه خواهد بود. 
این مؤسسه برای پرهیز از فعالیت‌های موازی و تکراری، برنامه‌ای ویژه و منحصر به فرد را طراحی کرد تا برای نخستین‌بار، به عنوان یک مجموعه کوچک خصوصی، پلی میان افراد و نهادهای فرهنگی ـ پژوهشیِ ایران با سایر کشورها باشد. مؤسسه با آگاهی از مقتضیات ویژه‌ای که در این مسیر وجود دارد، مرامنامه‌ای را برای فعالیت‌های خود تنظیم کرد که مهم‌ترین بند آن، حفظ استقلال کامل فعالیت‌ها و عدم دریافت هیچگونه کمک مالی یا بودجه از افراد، نهادها و مؤسسات خصوصی و عمومی در خارج از کشور است. با چنین رویکردی، در نخستین گام، همکاری و تعامل فرهنگی با فرانسه در دستور کار مؤسسه قرار گرفت. پرکردن بخشی از خلاء‌های فرهنگی در عرصه ارتباطات بین‌المللی فی‌مابین نهادها و سازمان‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی ایران و فرانسه، مهم‌ترین اهداف مؤسسه در این حرکت بود. «نگارستان اندیشه» ابتدا با برگزاری چندین برنامه فرهنگی در تهران و پاریس طی یکسال گذشته گام‌های کوچکی در این مسیر برداشت. همایش «ایران‌شناسی در فرانسه؛ تجربه دیروز و چشم‌انداز فردا» یکی از مهم‌ترین اقدامات مؤسسه بود که با استقبال گسترده استادان و دانشجویان ایرانی مواجه شد به نحوی که در مدت فراخوان همایش، بیش از 400 چکیده مقاله و حدود 200 مقاله کامل به دبیرخانه واصل گردید و از میان آن، پنجاه و پنج مقاله منتخب در کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر شد. به لطف خداوند با همکاری پژوهشگران و تیم تولید در واحد انتشارات، این کتاب در کمتر از 4 ماه پس از برگزاری همایش، منتشر و به علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی عرضه شد. 
علاوه بر کارگروه های خارجی که در بخش فعالیتهای بین فرهنگی به آنها اشاره شد، در بخش داخلی هم کارگروه زیر به برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی می پردازد:
کارگروه رخدادهای فرهنگی
دبیر: مهدی عباسی
فعالیت‌ها:
ـ مطالعه و برنامه‌ریزی به منظور برگزاری هزاره سفرنامه‌ی ناصرخسرو در ایران و چند کشور همجوار با همکاری رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای همسایه (2016)
ـ طراحی سلسله نشست‌های «هویت شهری و بناهای تاریخیِ تهران» با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران