گام نهایی تا کنکور 1395
اردوی مطالعاتی گام نهایی (جمع بندی در ماه پایانی) برای داوطلبان آزمون سراسری تجربهای گرانبها و غیرقابل انکار است. در این اردو، دانشآموزان طبق یک برنامه مطالعاتی متنوع و هدفدار (آزمون های سه یا دو روز یکبار، تحلیل آزمون، مرور و ...) به یکی از مهمترین دستاوردهای برنامههای آموزشی، یعنی جمعبندی نهایی دروس دست مییابند.
گام نهایی تا کنکور 1395 (ماه مبارک رمضان)
اهمیت دوران مطالعاتی «گام نهایی» ...
برنامهریزی برای موفقیت در این آزمون سراسری، نیازمند هوشمندی و تجربه بالایی است و داوطلبانی که در سالهای گذشته از رتبههای برتر این آزمون بودهاند، همواره بر اهمیت و نقش برنامهریزی در موفقیت خود تأکید داشتهاند. اما برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان، برنامهریزی فرآیندی نیست که در آن فقط ساعت، مبحث و منبع مطالعاتی مشخص میشود، بلکه برنامهریزی در بر گیرنده تصمیمات مطالعاتی داوطلب و روند پیشروی مباحث نیز میباشد.
یکی از شاخصهای مهم یک برنامهریزی مناسب، توجه به دورههای تأثیرگذار است. دورههایی که به ظاهر تفاوتی با سایر دورهها ندارند اما میتوانند تغییرات شگفتانگیزی در نتیجه داوطلبان ایجاد نمایند و اساساً یکی از ویژگیهای داوطلبان موفق توجه جدی به همین دورههای اثرگذار است.
اگر بخواهیم دورههای اثرگذار دوران مطالعاتی آزمون سراسری را بررسی نماییم، 4 دوره را میتوان بهعنوان اثرگذارترین دورهها نام برد:
ـ جمعبندی مبحثی دروس نیمسال اول (امتحانات ترم 1)
ـ جمعبندی مبحثی دروس پایه (دوران مطالعاتی نوروز)
ـ جمعبندی مبحثی دروس نیمسال دوم (امتحانات ترم 2)
ـ جمعبندی نهایی (ماه پایانی)
اما در این بین دوره گام نهایی(جمع بندی نهایی)به 4 دلیل از اهمیت دوچندانی برخوردار است:
1ـ لحظات پایانی هر مسابقهای تعیینکنندهترین لحظات مسابقه است.
2ـ مطالعه طبق عادتهای مطالعاتی صحیح دوران جمعبندی صورت میگیرد.
3ـ به دلیل شرایط خاصماه پایانی برخی از داوطلبان در این دوره به طور موثر درس نمیخوانند.
4ـ تجربه سالهای قبل نشان داده است داوطلبان بسیار زیادی با جدی گرفتن دوران مطالعاتی جمع بندی در ماه پایانی توانستهاند نتیجه بهتری بهدست آورند.
ویژگیهای اردوی مطالعاتی گام نهایی ...
اردوی مطالعاتی گام نهایی (جمع بندی در ماه پایانی) برای داوطلبان آزمون سراسری تجربهای گرانبها و غیرقابل انکار است. در این اردو، دانشآموزان طبق یک برنامه مطالعاتی متنوع و هدفدار (آزمون های سه یا دو روز یکبار، تحلیل آزمون، مرور و ...) به یکی از مهمترین دستاوردهای برنامههای آموزشی، یعنی جمعبندی نهایی دروس دست مییابند.
تعریف اردوی علمی
به مجموعه برنامههای مطالعاتی زمانبندی شده برای داوطلبان آزمون سراسری و دانشآموزان که بهمنظور آمادهسازی آنها طراحی شده است، اردوی مطالعاتی گفته میشود.
داوطلبان در این اردو در بازههای زمانی معین به مطالعه، جمعبندی و تستزنی انفرادی پرداخته و در صورت مواجهه با اشکالات یا سؤالهای علمی و نیروهای رفع اشکال مستقر در اردو (رتبههای برتر کنکور سالهای گذشته) مراجعه مینمایند.
1) مکان اردو:
باتوجه به تأثیرات منفی جابجایی به شهرهای دیگر، اردوی علمی در محل دبستان فردوس به نشانی، میدان دوم صادقیه، خیابان سازمان آب، خیابان گلستان دوم، دبستان فردوس برگزار میگردد.
2) زمان اردو:
اردوی مطالعاتی در ماه مبارک رمضان ( 18 خرداد ماه تا 15 تیر ماه) برگزار میگردد.
3) برنامه مطالعاتی کارشناسی:
برنامه اردو به 7 واحد مطالعاتی با در نظر گرفتن زمان استراحت تقسیم شده است که داوطلبان در واحدهای 75 تا 90دقیقهای به مطالعه طبق جدول مطالعاتی تنظیمشده میپردازند. واحدهای مطالعه8 و 9 که در منزل صورت میپذیرد، جهت اتمام مطالبی است که در طول روز داوطلبان موفق به مطالعه آن نشدهاند.
4) کلاس بندی دانشآموزان:
مطالعه در دوران نوروز بهصورت انفرادی بوده شده و فضای مناسبی جهت مطالعه در اختیار آنها قرار داده میشود و نظارت ویژهای توسط ناظران مطالعاتی بر نظم مطالعاتی داوطلبان صورت خواهد گرفت.
5) نیروهای رفع اشکال علمی:
در تمام روزهای اردوی مطالعاتی، نیروهای رفع اشکال (رتبههای برتر سالهای گذشته) در محل معینی مستقر بوده و داوطلبان میتوانند جهت رفع اشکال و آموزش مطالب با هماهنگی ناظرها به این نیروها مراجعه کنند.
علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمی، حضور رتبههای برتر، مدل و الگوی فکری مناسبی برای موفقیت دانشآموزان میباشد.
6) ناظران مطالعاتی:
در طول دوره، ناظران مطالعاتی در واحدهای مطالعاتی تنظیمشده بر عملکرد دانشآموزان نظارت داشته، در صورت بینظمی از سوی هریک از دانشآموزان پس از تذکر شفاهی، در صورت تکرار بینظمی، اخراج یک روزه و سپس اخراج دائمی از محیط اردو صورت خواهد گرفت.
ویژگیهای مطالعه در اردو ...
اهمیت دوران مطالعاتی «گام نهایی» ...
برنامهریزی برای موفقیت در این آزمون سراسری، نیازمند هوشمندی و تجربه بالایی است و داوطلبانی که در سالهای گذشته از رتبههای برتر این آزمون بودهاند، همواره بر اهمیت و نقش برنامهریزی در موفقیت خود تأکید داشتهاند. اما برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان، برنامهریزی فرآیندی نیست که در آن فقط ساعت، مبحث و منبع مطالعاتی مشخص میشود، بلکه برنامهریزی در بر گیرنده تصمیمات مطالعاتی داوطلب و روند پیشروی مباحث نیز میباشد.
یکی از شاخصهای مهم یک برنامهریزی مناسب، توجه به دورههای تأثیرگذار است. دورههایی که به ظاهر تفاوتی با سایر دورهها ندارند اما میتوانند تغییرات شگفتانگیزی در نتیجه داوطلبان ایجاد نمایند و اساساً یکی از ویژگیهای داوطلبان موفق توجه جدی به همین دورههای اثرگذار است.
اگر بخواهیم دورههای اثرگذار دوران مطالعاتی آزمون سراسری را بررسی نماییم، 4 دوره را میتوان بهعنوان اثرگذارترین دورهها نام برد:
ـ جمعبندی مبحثی دروس نیمسال اول (امتحانات ترم 1)
ـ جمعبندی مبحثی دروس پایه (دوران مطالعاتی نوروز)
ـ جمعبندی مبحثی دروس نیمسال دوم (امتحانات ترم 2)
ـ جمعبندی نهایی (ماه پایانی)
اما در این بین دوره گام نهایی(جمع بندی نهایی)به 4 دلیل از اهمیت دوچندانی برخوردار است:
1ـ لحظات پایانی هر مسابقهای تعیینکنندهترین لحظات مسابقه است.
2ـ مطالعه طبق عادتهای مطالعاتی صحیح دوران جمعبندی صورت میگیرد.
3ـ به دلیل شرایط خاصماه پایانی برخی از داوطلبان در این دوره به طور موثر درس نمیخوانند.
4ـ تجربه سالهای قبل نشان داده است داوطلبان بسیار زیادی با جدی گرفتن دوران مطالعاتی جمع بندی در ماه پایانی توانستهاند نتیجه بهتری بهدست آورند.
ویژگیهای اردوی مطالعاتی گام نهایی ...
اردوی مطالعاتی گام نهایی (جمع بندی در ماه پایانی) برای داوطلبان آزمون سراسری تجربهای گرانبها و غیرقابل انکار است. در این اردو، دانشآموزان طبق یک برنامه مطالعاتی متنوع و هدفدار (آزمون های سه یا دو روز یکبار، تحلیل آزمون، مرور و ...) به یکی از مهمترین دستاوردهای برنامههای آموزشی، یعنی جمعبندی نهایی دروس دست مییابند.
تعریف اردوی علمی
به مجموعه برنامههای مطالعاتی زمانبندی شده برای داوطلبان آزمون سراسری و دانشآموزان که بهمنظور آمادهسازی آنها طراحی شده است، اردوی مطالعاتی گفته میشود.
داوطلبان در این اردو در بازههای زمانی معین به مطالعه، جمعبندی و تستزنی انفرادی پرداخته و در صورت مواجهه با اشکالات یا سؤالهای علمی و نیروهای رفع اشکال مستقر در اردو (رتبههای برتر کنکور سالهای گذشته) مراجعه مینمایند.
1) مکان اردو:
باتوجه به تأثیرات منفی جابجایی به شهرهای دیگر، اردوی علمی در محل دبستان فردوس به نشانی، میدان دوم صادقیه، خیابان سازمان آب، خیابان گلستان دوم، دبستان فردوس برگزار میگردد.
2) زمان اردو:
اردوی مطالعاتی در ماه مبارک رمضان ( 18 خرداد ماه تا 15 تیر ماه) برگزار میگردد.
3) برنامه مطالعاتی کارشناسی:
برنامه اردو به 7 واحد مطالعاتی با در نظر گرفتن زمان استراحت تقسیم شده است که داوطلبان در واحدهای 75 تا 90دقیقهای به مطالعه طبق جدول مطالعاتی تنظیمشده میپردازند. واحدهای مطالعه8 و 9 که در منزل صورت میپذیرد، جهت اتمام مطالبی است که در طول روز داوطلبان موفق به مطالعه آن نشدهاند.
ردیف | بازه زمانی( دقیقه) | نوع فعالیت | زمان شروع و پایان | |
1 | 90 | مطالعه 1 | آزمــــون | 9:00 – 7:30 |
2 | 15 | استراحت | 9:15 –9:00 | |
3 | 90 | مطالعه 2 | 10:45 –9:15 | |
4 | 15 | استراحت | 11:00 – 10:45 | |
5 | 90 | مطالعه 3 | 12:30 – 11:00 | |
6 | 60 | نماز + استراحت | 13:30 – 12:30 | |
7 | 75 | مطالعه4 | تحلیل آزمون | 14:45 – 13:30 |
8 | 15 | استراحت | 15:00 – 14:45 | |
9 | 75 | مطالعه 5 | مشاوره | 16:15 – 15:00 |
10 | 15 | استراحت | 16:30 – 16:15 | |
11 | 75 | مطالعه 6 | 17:45 – 16:30 | |
12 | 15 | استراحت | 18:00 – 17:45 | |
13 | 75 | مطالعه 7 | 19:15 – 18:00 |
4) کلاس بندی دانشآموزان:
مطالعه در دوران نوروز بهصورت انفرادی بوده شده و فضای مناسبی جهت مطالعه در اختیار آنها قرار داده میشود و نظارت ویژهای توسط ناظران مطالعاتی بر نظم مطالعاتی داوطلبان صورت خواهد گرفت.
5) نیروهای رفع اشکال علمی:
در تمام روزهای اردوی مطالعاتی، نیروهای رفع اشکال (رتبههای برتر سالهای گذشته) در محل معینی مستقر بوده و داوطلبان میتوانند جهت رفع اشکال و آموزش مطالب با هماهنگی ناظرها به این نیروها مراجعه کنند.
علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمی، حضور رتبههای برتر، مدل و الگوی فکری مناسبی برای موفقیت دانشآموزان میباشد.
6) ناظران مطالعاتی:
در طول دوره، ناظران مطالعاتی در واحدهای مطالعاتی تنظیمشده بر عملکرد دانشآموزان نظارت داشته، در صورت بینظمی از سوی هریک از دانشآموزان پس از تذکر شفاهی، در صورت تکرار بینظمی، اخراج یک روزه و سپس اخراج دائمی از محیط اردو صورت خواهد گرفت.
ویژگیهای مطالعه در اردو ...
ردیف | اگر در خانه درس بخوانیم ... | ویژگی اردوی مطالعاتی ... | تأثیر بر روند مطالعه ... |
1 | حال و هوای دوره باعث میشود تا با هر عامل خارجی مطالعه متوقف شود. | حذف عوامل حواسپرتی | 1- افزایش تمرکز (کیفیت) 2- افزایش ساعت مطالعه (کمیت) |
2 | بر اساس شرایط روحی مطالعه میکنیم... (اگر حوصله نداشتیم درس نمیخوانیم) |
نظارت دقیق و با جدیت (ناظران تحصیلی) | 1- مطالعه جدی و منظم 2- افزایش تمرکز مطالعه |
3 | اشکالات درسی باقی مانده و سرعت مطالعه کاهش مییابد. مطالعه مفهومی صورت نمیگیرد. | حضور نیروهای رفعاشکال (رتبههای برتر کنکور سالهای گذشته) | 1- برطرفشدن بلافاصله اشکالات درسی 2- تسریع میزان پیشروی 3- مطالعه مفهومی و صحیح |
4 | بعد از مدت کمی کسل میشویم و کیفیت و کمیت مطالعه کاهش مییابد. | تفریح و نشاط در واحدهای استراحت | 1- ایجاد تنوع روحی 2- افزایش کیفیت مطالعه |
5 | مطالعه بدون تمرکز (در حال استراحت) استراحت بدون افزایش انرژی (در فکر درس) |
برنامه مطالعاتی، برنامه ساعتی | 1- تفکیک مطالعه و تفریح 2- نظم در ساعت خواب و بیداری 3- عادت به رعایت واحدهای زمانی مطالعه |
6 | ممکن است بعد از چند روز بهخاطر ایجاد کسالت کمیت یا کیفیت کاهش یابد. | مشاهده رفتارهای مطالعاتی دانشآموزان دیگر | 1- ایجاد هیجان مؤثر و انگیزه مطالعه 2- تقویت قدرت تمرکز در آزمون سراسری |
7 | عوامل روحی بازدارنده سبب عدم اجرای برنامه خواهد شد. | حضور مشاوران تحصیلی | برطرفشدن عوامل روحی بازدارنده مطالعه |
9 | ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ | شبانهروزی نیست | استراحت و آرامش در خانه، مطالعه در اردو |
10 | به احتمال زیاد درس نمیخوانیم ... | جدیت برگزاری | عادت (شرطیشدگی) به مطالعه صحیح |
12 | دچار بیانگیزگی مقطعی میشویم. | برگزاری جلسات مشاوره انگیزشی | 1- تقویت روحیه، افزایش انگیزه 2- پیشبرد برنامههای مطالعاتی |